Saturday, December 3, 2011

Museum

 Idag ville jag och Sebastian göra något annorlunda, så då åkte vi till Tekniska Muséet vid Gärdet. Jag älskade att vara där när jag var liten, det fanns så mycket att leka med! Sebastian hade aldrig varit där tidigare, vart dock en ganska stor besvikelese när vi kom dit, hälften utav muséet byggdes om så jag fick inte alls visa vad jag trollbands utav som litet barn! Sen är såklart såna saker aldrig lika roliga nu för tiden (förutom Lego, som är precis lika roligt).

De hade en utställning som handlade om kvinnliga uppfinnare, jag tyckte att det var intressant. Sebastian la en kommentar om att "Ja, den utställningen lär knappast vara vidare stor", vilket fick mig att demonstrera en manlig uppfinning (våld) och boxa honom hårt på armen.
 Female inventors.
 Det fanns en utställning om klimat också, var intressant även om den var väldigt barnanpassad, med tanke på hur korkade vuxna tycks vara gällande miljön så kanske det är lika bra. Är ändå rätt nöjd med min egna klimatpåverkan, men jag skulle vilja minska mitt intag utav animaliska produkter och handla smartare och mindre. Vad jag skäms mest med gällande min konsumtion är att jag handlar upp min lön så fort, om jag började tänka över mina inköp lite extra innan så skulle det dels leda till mindre inköp, dels till att jag blev mer nöjd med vad jag faktiskt köpt, är väldigt duktig på att intala mig själv att jag behöver något eller "kan unna mig". Samtidigt blir det ju så att jag för det mesta inte unnar mig godsaker, och då tycker jag att jag behöver få något roligt i alla fall, och köper kläder/smink/smycken istället.

Jag tycker att alla människor borde se över sin köttkonsumtion, bryr man sig inte om djuren så borde man ha i åtanke hur mycket köttkonsumtion förstör världen. Folk brukar säga att man ska börja med en köttfri dag i veckan, tycker det är skrämmande att de flesta faktiskt äter kött varje dag! Jag vill minimera mitt intag utav fisk/skaldjur till en dag i veckan och intaget utav mjölk/ägg-produkter till max en per dag. Tycker att alla borde läsa "Eating Animals" av Jonathan Safran Foer, dels för att det är grym bok, dels för att den verkligen öppnar ens ögon. Jag har fortfarande inget bra svar på varför jag ska avstå från fisk, men aldrig i helvete att jag äter kyckling igen!
 "Doftorgeln" kommer jag ihåg från när jag var liten!
 Fanns en härlig drömspegel som förvandlade min krumma hobbitkropp till en mer modellik variant.
Fick med mig lite nya smycken hem idag också, vi svängde förbi Topshop innan musée-besöket. På fredag är det julfest med jobbet och jag kände att jag ville ha lite nytt att matcha min snygga klänning med, älskar verkligen spike-ringen och det stela armbandet med kedja, påminner om Louis Vuittons cuff clutch!  Blev även två smala armband med stjärnor, ett helt i guld och ett med guld tvinnat med mocka, mycket tjusigt. Behöver köpa lite mer armband som fungerar till vardags känner jag, speciellt i takt med hur mina armar blir snyggare, börjar få riktigt synliga vener i samband med att kroppsfettnivån tickar nedåt. Har planer på en riktigt skön tatuering i framtiden också, då är jag så illa tvungen att hålla mig smal sen.
Fick förresten äntligen hem min klänning i rätt storlek (typ förra veckan), älskar den verkligen! Rätt soft att den sitter rätt slappt över magen idag, efter att ha tryckt i mig godis, bröd, nachos och pepparkakssmet, kommer väl inte vara vidare figursydd på fredag då efter en veckas hårdbantning, men hellre det än det motsatta.

No comments:

Post a Comment