Saturday, April 14, 2012

The Hunger Games

Jag och Seba var och såg The Hunger Games igår, jag tyckte att den var fett bra och Seba tyckte att den kändes censurerad för att tweens skulle kunna gå och se den, men ni förstår väl själv om tweens inte fick se den? Hade blivit riot. Vi såg Battle Royale för ett par dagar sen, han kanske var efter-hög på japansk splatter. Tycker inte att grafiskt våld behövs för att understryka det hemska, det som är vidrigt med hela idén är ju folkets nochalans inför fattiga människors liv, och makthavarnas maktmissbruk. Jag tyckte filmen var jävligt bra hur som, spännande mest hela tiden och bra story, längtar efter att ha bockat av böckerna på min läslista så att jag kan ta mig an Hunger Games-triologin.

Kunde inte låta bli att vara lite smått förbannad under filmens gång, inte på grund utav filmen i sig utan på grund utav diskussioner jag hört runt filmen innan jag gick och såg den. Visste ni till exempel att Jennifer Lawrence blivit kritiserad för att ha varit för tjock för att spela Katniss? En har tyckt att det skulle vara osannolikt att hon var så "stor" när hon lever med svält. Som karaktär hade det inte passat att hon vore spinkigare tycker jag, i mina ögon är hon en stark amazonkvinna och Jennifer Lawrence har perfekt kropp för rollen. Sen är det såklart irriterande att ingen har kritiserat de manliga karaktärerna för att vara för bulkiga.
Om det här är en "mullig" kropp numera så vet jag fan inte om jag har någon superlust att fortsätta med mitt liv. En ska fan inte behöva känna att en är för stor på något sätt om en ser ut så, egentligen ska en väl inte behöva skämmas för ens kropp oavsett utseende, men det är inte den verkligheten vi lever i. 

Blev också arg över rasismen som synts på Twitter över karaktärens Rues hudfärg. Folk har på riktigt sagt såna här saker:
Har helt skamlöst snott bilderna härifrån
Blir så jävla ledsen också för jag tycker synd om Amandla Stenberg som spelar Rue, det är ju bara en liten tjej! Och folk säger så om henne, helt vidrigt ju. Skitsamma att du är söt och kan spela, din hudfärg gör dig helt omöjlig att känna sympatier för. Det vidrigaste är att folk inte verkar tycka att de är så rasistiska när de säger sån här skit, känns om att vardagsrasismen sprider ut sig mer och mer och blir mer och mer normaliserad, och säger en emot så är en PK och kan inte tänka för sig själv.

No comments:

Post a Comment