Tuesday, April 3, 2012

Your food should come from a plant, but it shouldn't have been made in a plant.

 Haha, jag är lite cheesy men har en blackboard i köket där jag brukar skriva inspirerande grejer för att få mig att göra kloka kostval. Frågar numera mig själv om maten kan bocka av alla tre, och gör den det så är den a-ok! Med non-processed räknar jag även in refined foods, typ raffinerat socker, vetemjöl osv. Äter bröd på t.ex rågmjöl och fullkornspasta när det rycker i kolhydratsgenen.

Jag ger mig inte med dessa växtbaserade dieter inte! Egentligen konstigt att vegetarianer/veganer får så mycket skit, för det är "sååå jobbigt" att erbjuda ett kadaverfritt alternativ när en bjuder på middag, spare me. Vi borde få ett stort tack för att vi räddar planeten åt er, men aja. Känns som att jag måste vara vegan för alla andras skull, för alla andra äter så mycket kött. Är glad att jag i alla fall lyckats influera min pojkvän och fd. storköttkonsumenten till att äta mer vegetariskt, fina han ♥

Såg ett par dokumentärer förra veckan, Food.Inc och Forks over Knives, den förstnämda handlar mycket om köttindustrin, hur djuren behandlas och om alla hormoner, steroider, antibiotika som de behandlas med. Det är intressant för att det är hemskt och äckligt, men det talar inte så mycket till mig eftersom att jag inte äter kött och inte saknar kött. Det får mig att vilja bli helt militant och rycka korvar ur händerna på folk, men det påverkar inte vad jag själv äter. De pratade även en del om majssirap och det påverkar mig mer för det känns som en jävligt ofräsh grej att ha i maten, sämsta sortens sötningsmedel. Sjukt också att det är så mycket socker i "vanlig" mat, men det är ju knappast någon nyhet.

Forks over Knives handlade om hälsofördelarna med en plantbaserad, "Whole Foods"-diet. Vet inte om det var en stor produktplacering av Whole Foods där, men det går säkert att få i sig fin-fina plantor här i Sverige också! Mycket utav de fördelar som togs upp var samma som LCHF-sekten brukar prata om när de förespråkar sin sinnessjukt omoraliska diet. Diabetiker slutade vara diabetiker, cancer försvann, kroppsvikter slutade vara höga. Blev särskilt inspirerad av en 70-årig tant som hade bröstcancer, ändrade diet, slutade upp med cancerfasonerna och började springa Iron Man, vill också vara spinach iron woman när jag är 70! 

Hur som så finns det ju inte längre någon andledning att folk ska fortsätta med sitt LCHF:ande, nu kan de äta plantor istället och må som persikor!

No comments:

Post a Comment