Wednesday, February 22, 2012

Dör av pinsamt :C

Såg just att min header var särstavad, "medelklass kvinnor", DÖR AV PINSAMT! Nu har jag ändrat. Medelklasskvinnor ska det vara, eller hur? Särstavningar är något jag bara inte klarar av, hade jag själv gått in på den här bloggen och sett det hade jag bytt sida på en gång. Det grammatiska felet jag kan leva med är att jag inte vet skillnaden på "de" och "dem" (jag tror att jag gör det, men jag är osäker varje gång jag skriver, brukar ta det som låter bäst), har försökt lära mig det via diverse googlingar, men tycker att reglerna är luddiga.

2 comments:

  1. De = vi, dem = oss (ex: vi såg dem, de såg oss). De är alltså subjektet, de som utför handlingen, medan dem är objektet, dem som blir utsatt för handlingen. Annars kan man översätta till engelska där they motsvarer de och them motsvarar dem. Det är inte svårare än så :)

    ReplyDelete
  2. Har hört allt det men gör säkert fel ändå :)

    ReplyDelete