Sunday, January 22, 2012

Play

Hade långhelg förra helgen, kompensation för att jag jobbar denna. På tisdagen åt jag lunch med mamma och sen gick jag på bio själv och såg "Play" av Ruben Östlund. Hade velat se den länge då jag läst mycket om den och filmen diskuterats på twitter osv. Var en sjukt bra film, satt med typ ångestpanik hela föreställningen för att allt var så jobbigt. Sen drömde jag mardrömmar om den häromnatten också.

Filmen handlar om ett gäng invandrarkillar som har satt i system att råna andra barn på mobiltelefoner genom något som kallas "brorsan-tricket", ska inte beskriva så utförligt hur det går till, men vad de gör är helt enkelt att de skapar en hotfull stämning utan att egentligen hota med något.

Jag var så sjukt irriterad och arg på dem under hela filmen, de var som det där jobbiga gänget i biosalongen som kastar popcorn, fast ingen kastade popcorn (det närmaste vi kom var det pinsamma ögonblicket när min naturgodis-påse prasslade och en tant pikade mig för att vara tjock). Jag vet inte om man "ska" reagera så, för egentligen ska man väl ifrågsätta de vuxnas agerande, men jag blir jävligt sur när folk stör och beteer sig ohyffsat, skiter i  vad som varit bristfälligt i deras uppväxt, är man typ 14 så är det inte längre acceptabelt att skylla på det.

Under filmens gång så förflyttade jag min frustration till alla vuxna i filmen som gör i-n-g-e-n-t-i-n-g. Samtidigt skäms jag lite för att jag är vuxen och jag kommer att agera likadant om jag ser något som ser fel ut, i helvete heller att jag går emellan ett gäng obehagliga tonårsgrabbar med keps och luva.

Men som sagt, tycker verkligen att ni ska se filmen, även om inte min återberättning gör er så sugna. Det är en jävligt välgjord film, den tar upp något som känns aktuellt och man fortsätter tänka på den långt efter att man lämnat biosalongen. Kan verkligen rekomenderas!

Och nu tänker jag så fräckt slänga upp bilderna från den här dagen för annars ligger de ju bara där!

 Lunchade med världens bästa mamma! Jag åt fisksoppa med saffran och ostmacka. Var gott för i den lilla vita burken fick men yoghurt, trodde det var aioli först och det hatar jag (majonäs är typ det äckligaste som finns), men det var supergott att ha yoghurt i :)
 Tog foto inne på Indiska. Ifall ni har små korta, knubbiga ben som jag måste ni köpa Jeffrey Campbell-skor, ingen kan gissa att jag är en liten cherub egentligen!
 Dödade tid på topshop och provade kläder, uggletröja! Tyckte den var sjukt söt och jag älskar ugglor, men min hy bara "get this posion off of me!!!" sååå kliig :(
 Provade en ny blå klänning för den jag provat innan var slut, men inte alls lika fin :( Bara färgen var fin, ful passform.
 Hej, har jag något i min näsa?
 Tog lite mer bilder inne på bion.
Gick redigt upp i vikt av allt biogodis, synd att julen är slut nu, hade gjort en utmärkt tomte!

2 comments: