Wednesday, January 25, 2012

Sweets for my Sweet

Bakade världens godaste cupcakes i helgen, har hittat det ultimata receptet här, jag bakade mint chocolate chip cupcakes för ett tag sedan, och det blev så lyckat så jag bestämde mig för att använda samma recept igen, fast utan choklad eller mint-extrakt. Har översatt receptet till svenska mått, och även alternerat socker-och fettmängd, tycker alltid att det är för mycket.

2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
150 g smör
2,5 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl naturell yoghurt (finns inte med i orginalreceptet, men jag tycker att cupcakes och muffins blir saftigare om man har yoghurt i, brukar även ha i en skvätt mjölk eller soyamjölk för att dryga ut smeten lite)
 
Följer instruktionerna som de står i orginalreceptet, att man ska blanda torra ingredienser först osv. Senaste höll jag faktiskt på och vispade en längre stund som man ska, vilket jag tror gjorde kakorna mer fluffiga, innan har jag mest tänkt att det räcker med att ägg och socker blandas, men det gör skillnad om man vispar lite längre!

Frostingen är gjord på 150 g smör, 200g philadelphia (lite för mycket, bättre att ha mer smör för då blir frostingen mer fast), och så florsocker och blåbär och ett par hallon. Behövdes nog mer smör när jag hade i bären, frostingen blev för rinnig och jag kunde inte forma den som jag ville, värt att komma ihåg till nästa gång!

No comments:

Post a Comment