Friday, January 27, 2012

Radio1 om köttkonsumtion

Jag älskar verkligen Cissi Wallins program på Radio1, min promenerande har ökat ca. 300% pga det (podcasts avnjuts bäst tillsammans med promenad!). Den här veckan har varit extra intressant, både ätstörningar och köttkonsumtion, det senare lyssnade jag på idag då jag gick hem från jobbet.

Jag känner att jag blir mer och mer avigt inställd till hela djuruppfödandet, inte bara köttindustrin som på senaste har känns helt självklar att inte ta del utav, har även börjat tänka mer på att undvika animaliska produkter helt. Skinn kommer jag i och för sig aldrig sluta med, eftersom att det innebär att man avsäger sig "rätten" till Chanel-väskor, och det kan ni ju fetglömma att jag tänker göra!

Jag smakade på kött ett par gånger för inte så länge sen, rostbiff på nyår och kyckling någon vecka efter det. Kan verkligen inte med smaken längre, känns så bra! Jag tänker bara på muskler, blod, kycklingar med skelett så klena att de krackelerar under tyngden av kycklingens missbildade steroid-kropp. Tänker på att grisar vältrar sig i sin egen avföring och att kossor är gulledjur och jag skulle knappast äta kissekatt.

De animaliska produkter jag äter är enbart utav egoistiska skäl, är väl medveten om att man klarar sig fint på vegansk kost (förutsatt att man äter så att man får i sig vad man ska, vilket jag förmodligen skulle misslyckas med). Kan inte tänka mig att leva utan Ben&Jerry's, macaroons, ost, eller då och då, lite fisk. Fast numera äter jag faktiskt bara fisk när det är fest, känns helt fel att äta det mitt i veckan. Jag prioterar alltid mig själv först, och sen folk jag gillar. Därefter har jag en näringskedjepyramid baserad på vilka djur jag gillar bäst, utan undantag sorterade efter hur gulliga de är.

Men ja, på senaste har jag börjat tänka på det så mycket, irriterat mig mer också. När man börjar reflektera över vad för vegankost som finns så blir man irriterad över hur allt inte faller in. Som en högst medmänniskoföraktande individ irriterar jag mig självklart mest på andra människors vanor.

No comments:

Post a Comment