Friday, September 2, 2011

Torsdag med älsklings-mamma och bio.

 Ledig hela TVÅ dagar i streck, whoop whoop målade naglar ;____;
 Tog outfitbild när jag kom in till stan, sen tog jag direkt av mig klackarna, världens obekvämaste :( Hatade min outfit senare när jag kom inte till stan, inte alls smickrande. Älskar shortsen egentligen men .. aa, ni ser ju själva liksom.

Hatt: Complement/Åhléns
Nättopp: Monki
Underlinne: Debenhams
Blazer: Silence + Noise/Urban Outfitters
Shorts: Pins & Needles/Urban Outfitters
Strumpbyxor: H&M
Pumps: Zara
Provade ett par söta "Minni Mouse"-shorts, ser förstås gräsligt ut till kläderna jag hade på mig, men annars var de söta!
 Vinröda shorts i tjockt, höstigt material, glömde ta kort på den lilla detaljen men det var ett väldigt sött litet "lås" på skärpet. Funderar på om jag kanske använder shorts för ofta, men jag tror att det beror på att shorts tillåts vara kortare än kjolar, passar mig bättre med korta (eller maxi) längder när jag ju är så kort. I alla fall tidigare har jag känt mig väldigt tantig och påklädd när jag burit för långa kjolar, men jag tror att det har ändrats lite faktiskt, börjar ju bli mer och mer tant ;) Är väldigt sugen på en knälång, pliserad kjol från American Apparel.
 LOOOOVE! Har insett att jag är förälskad i 70-talet, kanske beror på rådande trender men 70-tals-lyx-bohem-stilen känns verkligen jag. Fast nu i höst hoppar vi ju tillbaka ytterligare ett årtionde till 60-talet och det gillar jag också, så kanske är jag bara väldigt trendstyrd, men då får det vara så. Bara för att man följer trender betyder det ju inte att man ser ut som alla andra, eller hur? Borde fokusera på att köpa ordentliga höstkläder nu istället, kappa och stövlar, men jag vill haaaaaa!
 Klassisk duffel, gillade mycket och kändes varm, Sebastian trycker väldigt mycket på den punkten varje gång jag tar upp höstmode. Han har någon naiv bild utav att om jag bara köper en tillräckligt varm jacka så kommer jag inte gnälla om att jag fryser i vinter, HA! Kan han ju fetglömma. Oavsett vilken jacka jag köper så kommer det inte bli någon ful jävla täckjacka, och hursomhelst kommer jag ändå gå runt i kjol/klänning hela vintern så jag kommer frysa oavsett.
 Den här är fan så jävla söt, provade samma modell fast i blått förut men jag gillade inte den stora kontrasten mellan pälsen och själva jackan, så den här är perfekt! Älskar passformen och längden, det är så fint när kjolstyget sticker fram under kappan, ser skolflickeaktigt ut, mer skolflickeaktig än så kan jag inte tillåtas vara med min höga ålder i åtanke.

Ärligt talat funderar jag starkt på att köpa båda två, två kappor och tre par stövlar (ett par höga, klassiska skinnstövlar, ett par svarta ankelboots med liten klack och ett par grova, bekväma kängor som jag kan ha till klänning och bara ben när det blir varmt igen). Ser ni hur jag börjar tänka så himla smart och hållbart med mina kläder?! Att köpa liksom klassiska grejer som jag kan ha nästa år också, det är smart det!

Måste bara köpa den där klänningen, lite stickade baskrar och halsdukar, ett par skinnhandskar och många, många stickade tröjor. Sen ska jag inte shoppa mer, lovar!
 Efter att jag provat kläder mötte jag upp min fina mamma och åt lunch på restaurangen högst upp i PUB-huset. Var först lite skeptisk till deras vegetariska alternativ, svartrotssoppa, är ganska säker på att knattarna enkom blev serverade svartrötter i skolan någon gång och inte alls var förtjusta i det, fast jag har nog en större tolerans för grönsaker än vad tre godisstinna ankungar har. Var sjukt gott hur som helst!
Tycker ändå det är trist att man som vegetarian ofta bara har ett alternativ att välja på, det är ju vi som väljer bort att äta djur som gör det vettigaste valet i hela restaurangen, varför ska vi straffas för det? Är ju dessutom en väldigt rolig utmaning för kocken att laga god vegetariskt/vegansk, det är ju en konst i sig liksom. Ifall ni har några bra tips på sköna veghak i Stockholm får ni gärna tipsa mig! Behöver inte vara vegetariska restauranger per se (there's an app for that), utan mer ställen där man har lite mer att välja på.
 Världens bästa mamma ♥
 Efter att vi ätit gick vi på bio, vi skulle se filmen Submarine, men de visade inte den på Sergel så vi fick gå till Sture, en biograf så liten att vi knappt lyckades hitta den i tid! Det var en sån där biograf som bara visar smala filmer från obskyra länder såsom England. Var väldigt mysigt, de hade ett jättesött litet café där vi köpte kaffe och delade på en morotskaka innan filmen började. Var faktiskt väldigt skönt att gå på en så liten biograf, var kanske fem andra personer i hela säsongen, och man vet ju att de som sitter där faktiskt uppskattar att se en bra film och inte kom dit för att snicksnacka och ha popcornkrig. Var tillochmed folk som störde när jag och mamma var och såg Harry Potter för ett tag sen, då har det fan gått för långt, när man inte kan visa lite jävla respekt på en sådan högtidsdag!

Tyckte filmen var väldigt söt och rolig, kanske försökte den vara lite väl artsy och indie, men den var i alla fall ärlig med det. Väldigt fina scener och foto, blev ännu mer sugen på en duffel efter att jag sett den. Och på att klippa lugg, ha en hattfas (behövs inte, mitt liv är en hattfas), läsa Nietzsche och röka pipa.
 Böt ut en t-shirt jag köpte på Monki i helgen till den gär fina tröjan, har ju en no-spending-month nu, men att byta ut kläder man redan köpt till kläder man kommer använda är knappast att spendera, även om den här tröjan kostade mer.
Handlade lite på The Body Shop också, behövde ett nytt body butter, där kan vi ju faktiskt inte kompromissa, mitt jobb förstör min hy totalt, då måste jag ju kunna återfukta den ordentligt. Den här månaden handlar om miljön och inte min privata ekonomi, så då tycker jag att det är mycket bättre att jag handlar miljövänliga kvalitetsgrejer på Body Shop istället för skitgrejer från typ Coop. Sen ville jag ju komma upp i 400:- också för då fick man en gåva (handkräm med rosvatten samt en kajalpenna), kan verkligen inte låta bli att göra det om man får något, då har man ju typ sparat in pengarna? Köpte handsprit med grapefruitdoft, behövs såhäri förkylningstider, blir jag sjuk kan jag ju inte jobba och då blir jag ju alldeles förskräckligt pank! Köpte även ett litet terracottakrus och en doftolja med Jasmine, har blivit väldigt förtjust i Jasmine efter att yogainstruktören använder det under avslappningen. Köpte ett rengörings-set för ansiktet också; toner, scrub och en varm ansiktsmask, behöver verkligen det eftersom att mitt jobb även förstör min ansikts-hud som alltid varit så fläckfri.

Innan jag åkte hem gick vi in på Lush en snabbis och då bjöd mamma mig på en burk "Dream Cream", älskar verkligen den! Doftar så gott, väldigt speciellt, typ lite som gröt (låter säkert jätteäckligt, men då måste ni ha i åtanke att gröt är en utav mina favoriträtter). Kan verkligen rekommendera den ifall ni har supertorr hy som jag, hjälper lite även när det är som kallaste och torrast ute.

No comments:

Post a Comment