Friday, August 12, 2011

Back from my Wisdom Walk

Appropå det här inlägget vill jag bara passa på att säga att jag inte är en utav de människorna som lever efter värderingen "alla människor är lika mycket värda", tycker kanske det är något utav det dummaste som någonsin sagts. Jag värderar olika människor olika, och det gör nog du också. Vad vi värderar dem efter är säker inviduellt,  men personligen är inte etnicitet något som spelar någon större roll när jag ska bestämma hur mycket någon är värd.

Hur tragisk någons död är bestäms efter hur stor sannolikheten var att de skulle dö. Tycker liksom det är lite mer tragiskt när ett nyfött barn dör än när en gammal dam dör efter ett långt och lyckligt liv. Och ja, då är det också värre när ett gäng lyckligt ovetandes ungdomar blir ihjälskjutna på kollo än när barn i ett redan svältdrabbat område dör av svält. Det är självklart synd att folk ska ha det så pass dåligt, det är fruktansvärt att de inte kommer kunna ha det mycket bättre. Vi är hemska människor som inte kan tänka oss att sänka våran standard mer. Jag är en fruktansvärd människa som konsumerar i den takt jag konsumerar, jag försöker göra lite och jag gör också extremt lite för att bättra mig, men lite är alltid bättre än ingenting alls.

Jag motsätter mig välgörenheten för att den bara ger kortsiktig hjälp, för att jag tycker att de som bor i fattiga områden ska reda sig själva, behöver de hjälp från oss så stödjer jag hellre sådant som mikrolån, där människor får ta ett litet lån för att starta sitt eget företag och tjäna sina egna pengar. Att låta folk som svälter fortsätta med det, är det inte det som är survival of the fittest?

No comments:

Post a Comment