Sunday, August 21, 2011

Hemlagad Tartex + Pesto

Ställde mig och lagade Tartex (vegetabilisk paté) imorse, och i fredags gjorde jag egen pesto. Hade inte gjort Tartex innan, hittade receptet i den här tråden, scrolla ner en bit bara. Pesto gör jag själv för att jag hade svårt att hitta en utan massa märkligheter i, och så är det billigare tror jag, fast pinjenötter är dyrt. Godare hur som helst. Tartex är osnytet dyrt och dessutom innehåller den palmolja och det är ju inte alls bra. Ser rätt äckligt ut men det var skitgott! Min blev inte helt slät och ganska nötig i smaken, men väldigt god i alla fall. Gjorde en lite större sats än i receptet, min mixer vill inte samarbeta om man har i för liten mängd, den "slår" bara ut allt mot väggarna och då kommer inte bladet åt. 
Pesto har jag gjort tusen gånger innan och då brukar jag följa det här receptet. Jag har alltid ett par krukor basilika hemma, planterade bara om de jag köpte i matbutiken, funkar skitbra! Fast man måste vattna varje dag, men den är rätt bra på att hämta sig om man varit lite slarvig.

No comments:

Post a Comment